Patiëntenparticipatie
Het begrip ‘patiëntenparticipatie’ heeft in het Iridium Netwerk verschillende betekenissen. Een patiënt is vanzelfsprekend een ervaringsdeskundige. Het delen van de ervaringen met Iridium is een van de elementen die de werking van het netwerk aanhoudend bijsturen.
Informatie
Iridium doet er veel aan om de overdracht van deze belangrijke informatie tussen patiënt en zorgverstrekker zo gestructureerd en correct mogelijk te laten verlopen. Dit kan gebeuren door gebruik te maken van vragenlijsten die vooraf uitvoerig werden getest of door een een-op-een- of groepsgesprek, uiteraard alleen na toestemming van de patiënt en met respect voor regels die de persoonlijke levenssfeer beschermen.
Co-creatie
Om dit vlot te laten verlopen wordt door Iridium de hulp ingeroepen van de ‘Patient Experience Manager’ van ZAS Augustinus. Enkele voorbeelden van zulke co-creatie projecten rond patiëntenparticipatie zijn: het mee organiseren van financiering van het wetenschappelijk radiotherapeutisch onderzoek door geldinzamelacties en steun van bedrijven, het bijsturen van de informatie op de website, hulp bij het ontwerpen van (wacht)ruimtes, de beoordeling van de leesbaarheid van informatiebrochures en formulieren en een project rond inspraak in het wetenschappelijk beleid van Iridium.
Iridium wil vermijden dat patiëntparticipatie een leeg begrip is dat omwille van het modieuze karakter te pas en te onpas wordt bovengehaald.